Klęski 2025 – pomoc publiczna

27 października 2025

ARiMR w terminie od 27 października do 15 listopada 2025 przyjmuje wnioski o pomoc finansową w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Krajowa pomoc finansowa w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Od 27 października do 15 listopada 2025 r. ARiMR prowadzi nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Zgodnie z § 13zzzi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie od 27 października 2025 r. do 15 listopada 2025 r. przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Pomoc będzie udzielana ze środków krajowych jako pomoc publiczna zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1, z późń.zm.).

Pomoc finansowa może zostać udzielona producentowi rolnemu:

  1. któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  2. będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472;
  3. w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r.:
  • przymrozków wiosennych,
  • powodzi,
  • gradu,
  • deszczu nawalnego
  • huraganu

w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję szacującą szkody, i które wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej.

 

Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji na wniosek złożony w terminie do dnia 15 listopada 2025 r.

Pomoc nie przysługuje do powierzchni upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw w których wystąpiły w 2025 r. szkody spowodowane przymrozkami wiosennymi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz do powierzchni upraw do których wnioskodawca otrzymał pomoc na podstawie przepisów § 13zzzh ww. rozporządzenia („Żuławy – Deszcz nawalny 2025 – de minimis w rolnictwie”).

Jak złożyć wniosek

Na podstawie § 13zzzi ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR -–> Platforma Usług Elektronicznych (PUE) –> Klęski 2025 – pomoc publiczna.

Producent rolny składa wniosek przez Internet po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE ARiMR), dostępnej na stronie internetowej Agencji.

Informacje o zasadach wypełniania elektronicznego formularza wniosku na PUE ARiMR zostały zawarte w instrukcji, która została umieszczona poniżej, w sekcji „Materiały”.

Logowanie do Platformy PUE ARiMR

Producent rolny, składając wniosek poprzez PUE ARiMR składa m.in.:

  1. oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  2. informację o kwocie obniżenia dochodu w wyniku szkód w produkcji roślinnej (na podstawie informacji z protokołu oszacowania szkód);
  3. informację o powierzchni upraw rolnych, na której szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 30 % plonu (na podstawie informacji z protokołu oszacowania szkód);
  4. oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
  5. oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.

Do wniosku o pomoc załącza się:

  1. kopię protokołu oszacowania szkód zawierającego informacje o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu zawierającego potwierdzenie wystąpienia ww. szkód dokonane przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce ich wystąpienia, a w przypadku gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze co najmniej dwóch województw, w których wystąpiły te szkody, przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce położenia największej części tego gospodarstwa. Potwierdzenie jest dokonywane poprzez sporządzenie na tym protokole adnotacji o potwierdzeniu wystąpienia tych szkód;
  2. kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych.

Uwaga

Wysokość pomocy:

Wysokość pomocy ustala się jako iloczyn powierzchni uprawy, na której zgodnie z protokołem oszacowania szkód powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, i stawki pomocy.

WAŻNE

1.    Łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć:
•    80% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472;
•    90% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń, przekraczałaby kwotę, o której mowa powyżej (stanowiącą odpowiednio 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu), pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej (stanowiącą 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu), a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.

2.    Pomoc nie przysługuje w przypadku, gdy łączna kwota pomocy otrzymana na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę pomocy stanowiącą 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu.

Ubezpieczenie upraw od szkód spowodowanych przez niekorzystne warunki atmosferyczne:
Pomoc, pomniejsza się o 50%, jeżeli w dniu powstania szkód w uprawach rolnych spowodowanych wystąpieniem przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich co najmniej 50 % powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczone co najmniej od jednego z ryzyk, tj. suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny.

Współczynnik korygujący:

Zgodnie z §13zzzi ust. 12 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy ze złożonych wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu, wynika, że zapotrzebowanie na pomoc przekracza łącznie kwotę 480 mln zł, do obliczenia wysokości tej pomocy stosuje się współczynnik korygujący.

Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 480 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków, oraz jest ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Wypłata pomocy

Pomoc będzie wypłacana na rachunek producenta rolnego wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do PUE ARiMR i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”.

Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na  https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.

Dodatkowe informacje

W przypadku, jeżeli osoba zamierzająca wnioskować o udzielenie pomocy nie posiada możliwości samodzielnego złożenia wniosku, może skorzystać z pomocy świadczonej w tym zakresie w Biurach Powiatowych ARiMR.

Dane teleadresowe placówek ARiMR znajdują się na stronie Agencji pod niżej wskazanym adresem.

https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe

Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganunależy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe); lub pod numer bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.

Materiały

Rozporządzenie Rady Ministrów wprowadzające pomoc (Dz. U. z 2025 r. poz. 1365)
Rozporzadzenie​_RM​_poz1365​_2025.pdf 0.23MB

logo

Gmina Wojcieszków

Oficjalny gminny serwis internetowy Gminy Wojcieszków

Kontakt

Adres: ul. Kościelna 46 , Wojcieszków
Telefon: (0-25) 755 41 01 Telefon:(0-25) 7554101 E-mail: urzad_gminy@wojcieszkow.pl
NIP: 8252080020
REGON: 711582530

Godziny pracy

Poniedziałek 7.30 - 15.30
Wtorek 7.30 - 15.30
Środa 7.30 - 16.00
Czwartek 7.30 - 15.30
Piątek 7.30 - 15.00